Opublikowano: 20 maja 2013

Jest  godzina 7.15 rano dnia 14 maja br. na dziedzińcu Muzeum zbiera się grupka uczniów, laureatów w programie edukacyjnym pt. „Z ekologią na ty”. O godzinie 7.30 podjeżdża autokar i wyruszamy . Mamy wspaniałą pogodę. Z siedziby Przedborskiego Parku Krajobrazowego zabieramy pana Dariusza Somerfelda,  który towarzyszył nam swoją gawędą podczas całej wędrówki.

Wycieczkę rozpoczęliśmy od  wspinaczki na najwyższe, naturalne wzniesienie województwa łódzkiego Fajną Rybę,( 347 m n.p.m.), leżącą w Paśmie Przedborsko-Małogoskim.  Mimo, że góra nie jest wysoka, to podejście jest dość strome. Szczyt jak i całe wzniesienie porośnięte jest lasem. Jak nas poinformował Pan Darek, w przeszłości właścicielem góry był pewien Żyd, który nazywał się Fajne Ryba . Następnie udaliśmy się w kierunku Góry Kozłowej. Dalej prowadziła nas ścieżka edukacyjna „Osobliwości Góry Kozłowej” z następującymi przystankami: charakterystyka Pasma Przedborsko – Małogoskiego, zespoły leśne boru świeżego, lasu grądowego, buczyny, lasów łęgowych, rola i znaczenie mrówek, widłaki, historia łowiectwa.  Dość utrudzeni, ale pełni przyrodniczych wrażeń,  dotarliśmy do autokaru, którym podjechaliśmy do rezerwatu stepowego Murawy Dobromierskie. W przeszłości były one kolejno polami uprawnymi, pastwiskami, kamieniołomami. Od 1989 roku Murawy są rezerwatem, utworzonym   w celu  ochrony  kserotermicznej murawy pochodzenia antropogenicznego . Rezerwat jest najbogatszym skupiskiem roślin stepowych na obszarze całej północnej części Wyżyny Środkowomałopolskiej. Mogliśmy podziwiać kwitnące zawilce wielkokwiatowe, pierwiosnki lekarskie, przetaczniki, wiśnie kwaśne. Nadmienię, że są to rośliny rzadkie i chronione. Maszerowaliśmy w szpalerze zarośli ligustru, tarniny, derenia. Stopniowo stepowy krajobraz ustępuje lasowi i wkraczamy do rezerwatu Bukowa Góra . Utworzony został w 1959 r. Występują tu rzadkie w tej części kraju zbiorowiska leśne: uboga buczyna niżowa, żyzna buczyna niżowa, żyzna buczyna sudecka oraz ciepłolubna buczyna storczykowa. Lasy te są największym i najcenniejszym na terenie powiatu zgrupowaniem lasów bukowych. Rezerwat Bukowa Góra był ostatnim elementem wycieczki do najstarszego w naszym województwie parku krajobrazowego. Zmęczeni ale zadowoleni wracamy do Tomaszowa.

Zobacz również

Zapraszamy na promocję książki „4 Pułk Artylerii Ciężkiej w latach 1921-1939”
Wraz z łódzkim Oddziałem Instytutu Pamięci Narodowej zapraszamy na promocję monografii 4 Pułku Artylerii Ciężkiej, który stacjonował w Tomaszowie Mazowieckim w latach 1935-1939....
XXXIV Kiermasz Wielkanocnych Palm i Pisanek
Dyrektor i pracownicy Muzeum w Tomaszowie Maz. im. A. hr. Ostrowskiego serdecznie zapraszają na XXXIV Kiermasz Wielkanocnych Palm i Pisanek, który odbędzie się...

Partnerzy

Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Koło Filatelistyczne Kalejdoskop Kulturalny Reymont Moniuszko Park Rodego Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Filia w Piotrkowie Trybunalskim Tu honorujemy Kartę Dużej Rodziny

Kontakt

Śr. 10:00 – 15:45
Czw. 10:00 – 15:45
Pt. 10:00 – 15:45
(od 1 kwietnia do 31 października w godz. 10:00 – 17:45)
Sob. 10:00 – 15:45
Niedz. 10:00 – 15:45

Biuro czynne od poniedziałku do piątku w godzinach: 8:00 – 16:00

Bilety

Bilet wstępu do Muzeum – normalny 10,00 zł/os.
Bilet wstępu do Muzeum – ulgowy 5,00 zł/os.
Bilet za warsztaty muzealne 10,00 zł/os.
Bilet za warsztaty muzealne dla Muzealnej Akademii Malucha 8,00 zł/os.
Bilet za lekcje muzealne 5,00 zł/os.
Bilet z Kartą Dużej Rodziny 3,00 zł/os.
Dzieci do lat 7 (zwiedzanie indywidualne) wstęp bezpłatny
We wtorek wstęp bezpłatny
Oprowadzanie z przewodnikiem 30,00 zł
Karta Tomaszowianina 5,00 zł/os.
Karta Tomaszowianina Rodzina 3+ – rodzice (opiekunowie) 5,00 zł/os., dzieci wstęp bezpłatny