Stała ekspozycja działu sztuki została otwarta w 2007 roku. Znajduje się w najstarszej części pałacu – wieży.
W zaaranżowanych XIX wiecznych wnętrzach eksponowane są meble, przedmioty sztuki użytkowej i malarstwo. Zabytki prezentujemy w trzech salach.
Pierwsza znajduje się na I piętrze. Jest to „Gabinet hr. Ostrowskiego” w którym pokazujemy meble pochodzące z k. XIX i pocz. XX w. w stylu second empire i biedermeier. W szafie bibliotecznej prezentujemy zachowany, bogaty księgozbiór Rodziny Ostrowskich, dokumenty dotyczące początków miasta w tym: Akt nadania praw miejskich z 6 lipca 1830 r. W środkowej witrynie wystawiona jest księga urodzin, zgonów i zaślubin parafii i gminy Tobiasze z 1824 r. W dziale Akta urodzonych w parafii i gminie Tobiaszów w roku 1824 pod numerem 45 odnotowany jest fakt narodzin jednego z dzieci Antoniego hr. Ostrowskiego – dziedzica Ujazdu i Tomaszowa. Dzieckiem tym była córka o imionach Józefa Maria Antonina urodzona dnia 7 grudnia 1824 r. Poniżej pokazany jest kontrakt wieczysto – dzierżawny z 1825r. zawarty pomiędzy właścicielem Tomaszowa Antonim hr. Ostrowskim, a osadnikiem przybyłym do Tomaszowa Franciszkiem Żydkowskim.
Na uwagę zasługuje obraz olejny z przeł. XIX/XX w. autorstwa Leona Biedrońskiego. Przedstawia postać Tomasza hr. Ostrowskiego – założyciela osady górniczo – hutniczej – Kuźnice Tomaszowskie w 1788 r.
Po środku gabinetu znajduje się XIX wieczne biurko z nadstawką w stylu biedermeier, na którym stoi XIX wieczna lampa naftowa oraz dwie fotokopie reprodukcji zdjęć: portret Józefy z Morskich h. Topór hr. Ostrowskiej (1787 – 1813), pierwszej żony Antoniego hr. Ostrowskiego i Stanisława Kostki Władysława hr. Ostrowskiego h. Rawicz (1812 – 1889). Oficera Powstania Listopadowego, najmłodszego syna Antoniego hr. Ostrowskiego z pierwszego małżeństwa, który w 1869 roku aktem notarialnym odkupił skonfiskowany majątek swego ojca Antoniego. Obok znajduje się kserokopia dokumentu nadania praw miejskich m. Tomaszów w 1830 r.
W pobliżu biurka stoi Kabinet z II poł. XIX w. w stylu second empire, w którym prezentowane są pamiątki rodzinne Ostrowskich w tym: Broszura napisana przez Antoniego hr. Ostrowskiego w 1830 r. zachęcająca tkaczy pochodzenia niemieckiego do osiedlania się w Tomaszowie Mazowieckim, Umowa kupna Dóbr Tomaszowskich przez Stanisława hr. Ostrowskiego, Dyplom Uniwersytetu w Brukseli Juliusza hr. Ostrowskiego z 1874 r., Akademicki dowód osobisty Jana Krystyna hr. Ostrowskiego z 1915 r., oraz fotografia z 1920 r. przedstawiająca Jana Krystyna hr. Ostrowskiego w mundurze wojskowym.
Całość uzupełniają litografie, ryciny z I poł. XIX w i obrazy. z pocz. XX w. autorstwa m.in.: Antoniego Lubowieckiego – (ówczesnego zarządcy dóbr Ujezdzkich Rodziny Ostrowskich) i Kazimierza Sadłowskiego oraz świeczniki ścienne z końca XVIII w.
Druga część ekspozycji mieści się na II piętrze. Jest to „Pokój dzienny” w którym pokazujemy meble z końca XIX w i pocz. XX w., m.in. duży, okrągły, rozsuwany stół w stylu second empire. Podporą stołu jest masywna, klocowata noga wsparta na czterech rzeźbionych lwich łapach, charakterystycznych dla tego stylu. Stół otoczony jest czterema drewnianymi krzesłami w stylu regencji z końca XIX w. Prostokątny zaplecek i siedzisko krzesła wyściełane są brązową skórą, ozdobioną wytłaczanym motywem kwiatowym. Sprzętami uzupełniającymi są: stolik do gier towarzyskich tzw. ”karciak”. Jest to stolik przyścienny z rozkładanym blatem, wyłożonym zielonym suknem, może służyć zarówno jako stolik do gier, przy którym spędzano wolny czas i jako konsolka przyścienna. Na zamkniętym „Karciaku” prezentowany jest świecznik trójramienny, przy nim leżą nożyce do obcinania upalonych knotów świec. Obok, w narożniku pokoju stoi serwantka w stylu second empire z II poł. XIX w. Od strony południowo-wschodniej w drugim narożniku, na ścianie podwieszone jest kryształowe lustro w drewnianej ramie z II poł. XIX w. Na tle okna od strony wschodniej, stoi niewielki mebel w postaci przyściennej komódki z dwoma szufladami z przełomu XIX/XX w. w którym przechowywano drobne przedmioty. Ekspozycję dopełniają obrazy przedstawiające okolice Tomaszowa z I ćw. XX w. autorstwa Kazimierza Sadłowskiego – artysty którego działalność związana była z Tomaszowem w latach 1905 – 1946.
Pokój znajduje się na planie czworoboku, z widoczną klatką schodową, która prowadzi na trzecie piętro, gdzie znajduje się ostatnia część stałej ekspozycji.
Jest to „Letni pokój widokowy”. Prezentujemy w nim komplet mebli eklektycznych w stylu wiktoriańskim z II połowy XIX w., zegar stojący, szafkowy Firmy Aleksander Becker, XIX wieczne Tremo z wytwórni wiedeńskiej oraz przedmioty spełniające funkcje dekoracyjne – kolumnowe postumenty na których ustawiono rzeźby lub kandelabry, oświetlając pałacowe wnętrza, kolumny spełniały jeszcze jedną rolę – kwietników, ustawiano na nich wazony lub żardiniery z bukietami kwiatów.
Specyficzny plan ośmioboku wypełniony oknami dawał możliwość obserwacji wszystkiego co działo się dookoła pałacu. Z tego miejsca, młody dziedzic Dóbr Ujezdzkich i Tomaszowa Antoni hr. Ostrowski często obserwował pracę usytuowanego opodal wielkiego pieca, a w późniejszym czasie przędzalni. Z pałacowej wieży podziwiał rozwój miasta.
A o samym Tomaszowie, będąc na emigracji we Francji pisał: „ (…) widzę te wzgórza lasami okryte, tę dolinę zieloną , którą przerzynając Wolbórka zamienia w wyspy, ustępy i jeziora(…)”.
Tak zapamiętał to romantyczne miejsce, które wybrał wraz z żoną Józefą z Morskich na miejsce letniego wypoczynku. Na podstawie opowieści Antoniego hr. Ostrowskiego został wykonany rysunek pałacu i jego otoczenia. Jest to Rycina Leonarda Chodźki wydana w Paryżu w 1834 r. Ten Najstarszy widok Tomaszowa Mazowieckiego przedstawiający Pałac Antoniego Ostrowskiego widoczny z lewej strony, w otoczeniu drzew przypałacowego parku został umieszczony na filarze między oknami w „Gabinecie hr. Ostrowskiego”, na pierwszym piętrze.
Prezentowane na wystawach eksponaty nie stanowiły wyposażenia pałacu.